söndag 22 november 2009

Så startar vi upp bloggen för oss matälskare

Ja en tanke slog mig att det finns så många matsidor, men jag som älskar mat har ingen ännu så här kommer den. Jag tänker berätta om mina dagar, om utbildningen, maten i fokus, recept som jag samlar på mig. Mina praktikplatser och en hel del om mitt jobb.
Jag kommer skriva om människor jag möter i min yrkesroll, om matens betydelse och mycket annat så ni måste bara hänga på tåget och läsa min blogg.
Idag är det en regnig höstsöndag, jag har ätit frukost och sitter här med min kaffekopp, har hjälpt dottern fylla hennes kontantsurf, så hon kan komma sig ut på nätet(via telefonen). Skall snart ta itu med böckerna, näringslära, specialkost och massa annat som just nu är en del av mitt liv och min utbildning till att bli just Kock. Ja jag jobbar som kock, men har inte utbildningen klar ännu, men på papper skall det väl hamna i April skulle jag tro.
Det är mycket som går hand i hand med sjukvården då man läser till kock, något man ju inte ens kunnat drömma om. Så mycket kunskap som man måste sitta inne med då man lagar mat för att man inte skall rent ut sagt ställa till det. Vi har mycket människor som gästar restaurangerna som behöver specialkost, glutenfritt, lactosfritt, mjölkproteinfritt bara för att nämna några, vegeterianer är en annan grupp som behöver väl sammansatt kost och som vi ofta stöter på i vår vardag. När jag startade utbildningen kunde jag ju inte drömma om att det skulle vara sådant här man skulle lära sig, jag todde ju naivt nog att det bara var att röra i grytona :-), för att säga det kort. Men nu sitter jag här och all min lediga tid går åt till att sitta med näsan i böckerna, likaså denna regniga Söndag. Men det är mot en framtid, en ljus och rolig framtid, så skönt att träffa rätt, att kunna förändra något fast man är 45 år gammal, att sadla om helt enkelt och till sist få en riktig utbildning och att därigenom få hålla på med det som gör en lycklig, det är fantastiskt, vilken underbar värld matlagningen faktiskt är. Älskar att sitta och titta i mina kokböcker, få inspiration, se alla dessa underbara sätt att lägga upp och presentera sin mat på och att veta, här blir jag aldrig fullärd...
Jag hoppas kunna få er lika intresserade av detta yrke som vad jag själv är, jag brinner för matlagningen och vill dela med mig till andra, så hoppa på tåget och följ min blogg..
Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar